FANZINGO KNÄCKER KODEN FÖR VAD SOM FÅR BLI NYHETER Enligt mediehuset Fanzingos nya unika granskning av nyhetsmedier är det nästintill omöjligt att få uppmärksamhet om du är ung, har något positivt att säga eller vill berätta om forskning. De senaste årens nyhetsrapportering har präglats av negativa nyheter, med oro och rädsla kopplat till covid19, kriminalitet och politiska utspel. – Vår rapport Nyhetskoden visar att nyhetsmedier bidrar till att vi får en felaktig bild av det som sker i vårt samhälle, säger Ellen Tejle vd på mediehuset Fanzingo som står bakom rapporten Nyhetskoden. Mediehuset Fanzingo har under 2019, 2020 och 2021 analyserat 1700 nyhetsinslag från TV4, SVT och SR i syfte att ta reda på vad som får mest plats, och vad som osynliggörs i svensk riksmedia. Nu släpps stora delar av materialet i en ny rapport som heter Nyhetskoden. #nyhetskoden #fanzingo Direktlänk till Nyhetskoden hittar du i länken på vår profil